Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ' 60



Ντοκουμέντα μιας εποχής
Από το βιβλίο του ΘΑΝΑΣΗ ΒΑΛΤΙΝΟΥ
«Στοιχεία για τη δεκαετία του ’60»

Το βιβλίο του Θανάση Βαλτινού «Στοιχεία για τη δεκαετία του ’60» είναι ένα ντοκουμέντο μιας ολόκληρης περιόδου, των δυο πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών και κυρίως της δεκαετίας του ’60.  Στις 415 σελίδες του ο συγγραφέας επέλεξε να παρουσιάσει γεγονότα με έντονο ειδησεογραφικό ενδιαφέρον, μικρές ανθρώπινες ιστορίες, αληθινές, αυθεντικές, πραγματικές μέσα από τις οποίες  έχουμε τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τα προβλήματα της εποχής εκείνης που ωθούν τους Έλληνες στο μεγαλύτερο μεταναστευτικό κύμα με προορισμό τις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης και τη Βόρεια Αμερική. Η επιλογή των γεγονότων έχει γίνει με δημοσιογραφικούς όρους με τη ματιά ενός έμπειρου και οξυδερκούς συντάκτη που μέσα από τη σωρό των ειδήσεων, των γεγονότων και των πληροφοριών αναδεικνύει και ανασυνθέτει την εικόνα και την ταυτότητα της Ελλάδας του ’60 μέσα από μικρές ανθρώπινες ιστορίες, αληθινές, αυθεντικές, πραγματικές.




Πλαίσιο κειμένου: Αθέτηση υπόσχεσης γάμου

Εν Κατερίνη, τη 7η Μαΐου 1968


Αγαπητή δεσποινίς,

Σήμερα έλαβα το γράμμα σας στο οποίον μου γνωρίζετε ότι στις 16.6. δεόντως να παρουσιαστώ στα γραφεία σας προς εξέτασιν ιατρών εκ νέου, δια μετανάστευσιν εις Αυστραλίαν. Μάθετε ότι ο νέος μετανόησε και το ταξίδι μου αναβάλλεται, δι’ αυτόν τον λόγον. Ο νέος που μου είχε κάνει την πρόσκληση. Και μη με καλείτε άλλο.

Μετά τιμής

Φρειδερίκη Βασιλείου







Πλαίσιο κειμένου: Οι επιλογές του συμπατριώτη μας

Ορεστιάς, 24 Απριλίου 1967

Αίτησις

Προς ΔΕΜΕ: Λαμβάνω την τιμήν να παρακαλέσω υμάς όπως ευαρεστούμενοι μου αποστείλετε τους κανονισμούς με τους οποίους θα μπορέσω να απουσιάσω από την Ελλάδα.


Παρατηρήσεις:

α. Με ποίον τρόπο αν φύγω παντρεμένος
β. Με ποίον τρόπο αν φύγω ελεύτερος

Ο αιτών

Δημοσθένης Μυλωνάς




























Πλαίσιο κειμένου: Τα συνήθη δώρα


Σαν Φρασίσκο, 8.4.1968

Αγαπητέ ανιψιέ μου, Κωστάκη


 Η θεία Μαριγώ σας έστειλε κάτι πραγματάκια με τη Βιβίκα, σας τα έδωσε;  Ρόμπα και νυχτικό της Κικής, πουκάμισα για εσένα και τον Βασίλη, ύφασμα για τη μητέρα σου η Ροδόπη, ύφασμα για τη Μαρία, και κάτι φορεματάκια για της Ελένης τα κοριτσάκια, από ένα κομπινεζόν για Ελένη και Μαρία και δύο σεντόνια με ένα ζευγάρι μαξιλάρια, σε μπλε πηχτό χρώμα από την παπαδιά. Στη μητέρα σου είχα γράψει πριν έλθει η Βιβίκα και δεν μου απάντησε. Δεν έχω καιρό να της γράψω πάλι, αλλά είναι το ίδιο αφού γράφω σε σένα. Έρχεται το Πάσχα και έχουμε δουλειές, συγυρίσματα κτλ.
 Χαιρετισμούς σε όλους και καλή Ανάσταση σε όλους. Εδώ έχουμε φασαρίες με τους μαύρους που σκότωσαν τον αρχηγό τους. Να δούμε πως θα πάνε τα πράγματα.


Με πολλή αγάπη, η θεία σου

           Αργέντω
 































Πλαίσιο κειμένου: Εκληματικότητα 
και Έλληνες μετανάστες


ΜΟΝΑΧΟΝ, 17 ΜΑΡΤΙΟΥ. Ιδιαιτέρα υπηρεσία. Η ενταύθα Αστυνομία έθεσε χθες υπό κράτησιν τον εκ Μεγάρων Έλληνα εργάτην Δημήτριον Κότσυφαν, 35 ετών, εν σχέσει με τον φόνον του συμπατριώτου του, εργάτη επίσης, ΔΕημοσθένους Κάρλε εκ Κερκύρας, κατά την 27ην Φεβρουαρίου. Κατά τας αυτάς πηγάς ο Κότσυφας ομολόγησε ότι εφόνευσε διά μαχαίρας τον Κάρλε ενώ ούτος εκοιμάτο, διότι η 19έτις νέα Μπριγκίτε, την οποίαν ηγάπων αμφότεροι, είχε δείξει την προτίμησίν της εις τον κατά 11 χρόνια νεώτερον Κάρλε. Η νέα νοσηλεύεται ακόμα εις νοσοκομείον, υποστάσα νευρικόν κλονισμόν όταν επληροφορήθη τα διατρέξαντα.
 

















Το ερωτικό έλλειμμα, το συναισθηματικό κενό και η Χρυσάνθη που θα κάνει το τρίτο παιδί της είτε με το νόμιμο σύζυγό της είτε με οποιονδήποτε άλλο














Εν Καστρίω, τη 21η Ιανουαρίου 1965

Αγαπημένε μου άντρα, Νικόλα,

Είμαστε καλά. Και τα παιδιά καλά είναι. Εγώ πολεμάω να τα γυρίζω και μέχρι τώρα τα καταφέρνω. Μόνο το χωράφι στη Χούνη είναι ο τέταρτος χρόνος που το έχουμε αφήσει χέρσο και είναι κρίμα. Έχει αγριέψει, που ήτανε τι πράμα όσο το περιποιόσουνα, και όλοι το ζήλευαν. Αν δεν έρθεις να το σκάψεις μέχρι τη Λαμπρή θα βάλω εργάτες, να μπουν μέσα και ο κόσμος ας πει ό,τι θέλει. Δεν έχω άλλα να σου γράψω και λάβε το υπόψη σου.

Η γυναίκα σου

Χρυσάνθη

21 Φλεβαρίου 1965

Χρυσάνθη,

Εγώ το γράμμα σου το κατάλαβα αλλά εσύ που το έγραψες κατάλαβες τι έγραψες; Ή νομίζεις ότι εγώ ήρθα εδώ να διασκεδάσω και να περάσω τον καιρό μου; Στις πέντε το πρωί ξυπνάω και έξω είναι πίσσα, και το βράδυ που σκολάω πάλι πίσσα είναι. Για να μη σου πω που μ’ έπιασαν και με φοβέρισαν γιατί χαλώ την πιάτσα με τις υπερωρίες που δέχομαι να κάνω. Εγώ δουλεύω δώδεκα και δεκαπέντε ώρες, ούτε να σας σκεφτώ δεν έχω καιρό. Και για ποιον δουλεύω, Χρυσάνθη; Σε παρακαλώ να το σκεφτείς αυτό, άσε που κοντεύω να χάσω και την υγεία μου. Και να κάνεις υπομονή όπως κάνω και εγώ, γιατί αν γυρίσω και δεν βρω το σπίτι μου, θα είναι δικό σου το κρίμα. Άλλο δεν έσω να σου γράψω, σας φιλώ γλυκά εσένα και τα παιδιά μας.

Με αγάπη

 Νικόλας


Εν Καστρίω, τη 16.3.1965


Νικόλα, Νικόλα. Να το σκεφτώ που σκοτώνεσαι στη δουλειά αλλά εγώ δεν σε θέλω να μου γυρίσεις σακάτης. Ούτε θέλω να καταντήσω σαν τη θειά σου που τη στέγνωσε η μοναξιά, τριάντα δύο χρόνια να περιμένει. Θυμήσου μονάχα τι μου έλεγες όταν παντρευτήκαμε, ότι δεν θα με αφήσεις ποτέ μοναχή. Και τι να το κάνω που μου στέλνεις και έχω τώρα να πάρω παπούτσια και τσάντα και κοιμάμαι στο διπλό μας κρεβάτι σαν κούτσουρο;
Αν ως τη Λαμπρή δεν έρθεις, εγώ το τρίτο παιδί θα το κάνω, Νικόλα, δεν ξέρω με ποιον, αλλά εσύ να το ξέρεις.
Τα παιδιά σε χαιρετάνε και σε φιλάνε και εγώ η γυναίκα σου.
Χρυσάνθη














 
 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου