Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2016

Το πορτρέτο του Κομοτηναίου Παναγιώτη Ελή πριν 60 χρόνια στον Αη Στράτη από τον ζωγράφο και χαράκτη Χρίστο Δαγκλή

Ο Παναγιώτης Ελής με καταγωγή από την Κομοτηνή ήταν το πρώτο θύμα της χούντας που δολοφονήθηκε εν ψυχρώ στις 25 Απριλίου 1967 στο Ιππόδρομο στο Φαληρικό Δέλτα.Είχε πάρει μέρος στην Εθνική Αντίσταση και είχε βασανιστεί στη Μακρόνησο.Την περίοδο της εξορίας του στον Αη Στράτη το 1956,πριν 60 χρόνια,ο συνεξόριστός του ζωγράφος και χαράκτης Χρίστος Δαγκλής φιλοτέχνησε το πορτρέτο του.Ο Χρίστος Δαγκλής είχε γεννηθεί στα Γιάννενα το 1916,πριν 100 χρόνια."Η καλλιτεχνική δημιουργία του"-γράφει στο ΛΕΞΙΚΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΜΕΛΙΣΣΑ ο ιστορικός τέχνης και ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Χρύσανθος Χρήστου-"έχει ως ερέθισμα και αφετηρία την οπτική πραγματικότητα.Ζωγράφος και χαράκτης,εργάζεται και στις δυο αυτές κατηγορίες,για τις οποίες χρησιμοποιεί ουσιαστικά διαφορετικό μορφοπλαστικό λεξιλόγιο.Έτσι,στα σχέδιά του και τα χαρακτικά μένει περισσότερο πιστός στην ανθρώπινη μορφή και τις σκηνές από τα βιώματα και τη ζωή των εξορίστων,αλλά στην υδατογραφία και τα μελάνια στρέφεται προς το φυσικό χώρο,ιδιαίτερα στα τοπία των νησιών,και ενώ στα σχέδια και τα χαρακτικά κινείται στο κλίμα του ρεαλισμού,στην υδατογραφία και τα μελάνια στρέφεται στη σχηματοποίηση,στους συνδυασμούς του άσπρου και του μαύρου τονίζοντας τον ατμοσφαιρικό χαρακτήρα του φωτός.Πρόκειται για μια υδατογραφία στις προεκτάσεις του ιμπρεσιονισμού,που διακρίνεται για τη διαύγεια και την ευγένεια των χρωμάτων,την έμφαση στο τυπικό και την καθαρά ποιητική φωνή του συνόλου.Μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις διαφαίνεται η επίδραση της μαθητείας του κοντά στον Παρθένη,ιδιαίτερα στην απόδοση του φυσικού χώρου.Στα σχέδια και τα χαρακτικά του από τα χρόνια της εξορίας,το εξπρεσιονιστικό λεξιλόγιο παίζει συχνά σημαντικό ρόλο,με τον πιεστικό χώρο,τα γωνιώδη θέματα και το ρόλο του μαύρου.Η επίδραση της ιδιαίτερης απασχόλησής του με το σχέδιο και τη χαρακτική σημειώνεται και στις πρώιμες υδατογραφικές του προσπάθειες,έργα της περιόδου αυτής 1939-1966.Στα λάδια του,και ιδιαίτερα στη σειρά Άσπρο Μαύρο,έχουμε ουσιαστικά στοιχεία της υδατογραφίας του,με τη σχηματοποίηση,τα καμπυλόμορφα θέματα και τον επεκτατικό χώρο.Από το 1995 στο αρχοντικό Πυρσινέλλα,στα Γιάννενα,λειτουργεί το Μουσείο Χρίστου Δαγκλή".



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου