Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2025

Στο βι­βλίο αυτό πα­ρου­σι­ά­ζο­νται και με­λε­τώ­νται συ­γκρι­τι­κά τρία εμ­βλη­μα­τι­κά έρ­γα της στρα­το­πε­δι­κής λο­γο­τε­χνί­ας


 (Στά­λαγκ VI C, Ημε­ρο­λό­γιο της ομη­ρί­ας του Όμη­ρου Πέλ­λα, Μια ημέ­ρα του Ιβάν Ντε­νί­σο­βιτς του Αλε­ξά­ντρ Σολ­ζε­νί­τσιν, Λοι­μός του Αν­δρέα Φρα­γκιά) που δι­α­σώ­ζουν πα­ράλ­λη­λα την ιστο­ρι­κή μνή­μη για τις συν­θή­κες δι­α­βί­ω­σης των κρα­του­μέ­νων στα στρα­τό­πε­δα συ­γκέ­ντρω­σης του Ολο­κλη­ρω­τι­σμού (Να­ζι­σμού και Στα­λι­νι­σμού) στην Ευρώ­πη και κα­τά τη δι­άρ­κεια του Ελ­λη­νι­κού Εμ­φυ­λίου. Η αφη­γη­μα­τι­κή ανα­πα­ρά­στα­ση των γε­γο­νό­των αυτών, έτσι όπως τα βί­ω­σαν οι συγ­γρα­φείς των έρ­γων, θα μας οδη­γή­σει στη φι­λο­σο­φι­κή δι­ε­ρεύ­νη­ση του ακραίου κα­κού της στρα­το­πε­δι­κής βί­ας και των βα­σα­νι­στη­ρί­ων, της σχέ­σης ελεύ­θε­ρης βού­λη­σης και ανα­γκαι­ό­τη­τας, της απο­προ­σω­πο­ποί­η­σης των θυ­τών και των θυ­μά­των, της ηδο­νής που επι­φέ­ρει η άσκη­ση της εξου­σί­ας από άν­θρω­πο σε άν­θρω­πο. Το σώ­μα και οι τα­λαι­πω­ρί­ες που υφί­στα­ται σε συν­θή­κες τέ­τοιου τύ­που εγκλει­σμού, η αγω­νία και ο τρό­μος του θα­νά­του, ο στο­χευ­μέ­νος υπο­βι­βα­σμός στο επί­πε­δο του ζώου, η αν­θρώ­πι­νη εκ­μη­δέ­νι­ση και η νο­μι­μο­ποί­η­ση της απαν­θρω­πο­ποί­η­σης του Εαυ­τού και του Άλ­λου, η «γυ­μνή ζωή», αυτή που κα­θί­στα­ται στα­δι­α­κά και με­θο­δι­κά ανά­ξια να βι­ω­θεί, θα βρε­θούν στο κέ­ντρο του φι­λο­σο­φι­κού προ­βλη­μα­τι­σμού μας, με βα­σι­κούς οδη­γούς τα λο­γο­τε­χνι­κά κεί­με­να αλ­λά και τον στο­χα­σμό ση­μα­ντι­κών φι­λο­σό­φων, όπως οι Todorov, Foucault, Agamben, Arendt, Levinas, Merleau-Ponty και Ricoeur.



H Μα­ρία Πο­λί­του γεν­νή­θη­κε στη Θεσ­σα­λο­νί­κη όπου ζει και ερ­γά­ζε­ται­ως φι­λό­λο­γος στη Μέ­ση­Εκ­παί­δευ­ση. Σπού­δα­σε Κλα­σι­κή Φι­λο­λο­γία στη Φι­λο­σο­φι­κή Σχο­λή του ΑΠΘ και Θε­α­τρο­λο­γία στο Τμή­μα Θε­ά­τρου της Σχο­λής Κα­λών Τε­χνών του ΑΠΘ. Κά­το­χος με­τα­πτυ­χι­α­κών τίτ­λων, του Δι­α­τμη­μα­τι­κού Προ­γράμ­μα­τος Με­τα­πτυ­χι­α­κών Σπου­δών (ΔΠ­ΜΣ) «Ευρω­πα­ϊ­κής Λο­γο­τε­χνί­ας και Πο­λι­τι­σμού» ΑΠΘ και του ΔΠ­ΜΣ «Φι­λο­σο­φία: Κεί­με­να, Ερ­μη­νεί­ες, Πρα­κτι­κές» των τμη­μά­των Φι­λο­σο­φί­ας Παι­δα­γω­γι­κής και Πο­λι­τι­κών Επι­στη­μών ΑΠΘ. Από τον Ιού­νιο του 2024 είναι υπο­ψή­φια δι­δά­κτωρ στο Τμή­μα Βυ­ζα­ντι­νών και Νε­ο­ελ­λη­νι­κών Σπου­δών του Πα­νε­πι­στη­μίου Κύ­πρου. Τα κύ­ρια ερευ­νη­τι­κά της εν­δι­α­φέ­ρο­ντα αφο­ρούν σε ζη­τή­μα­τα που απορ­ρέ­ουν από τη σχέ­ση της Λο­γο­τε­χνί­ας με την Ιστο­ρία. Έχει λά­βει μέ­ρος με ανα­κοι­νώ­σεις σε επι­στη­μο­νι­κά συ­νέ­δρια και ημε­ρί­δες.Κρι­τι­κά κεί­με­νά της έχουν δη­μο­σι­ευ­τεί σε έντυ­πα και ηλε­κτρο­νι­κά λο­γο­τε­χνι­κά πε­ρι­ο­δι­κά, κα­θώς και σε πρα­κτι­κά συ­νε­δρί­ων. Έχει συμ­με­τά­σχει με­κρι­τι­κά δο­κί­μια και ποι­ή­μα­τά της σε συλ­λο­γι­κούς τό­μους και αν­θο­λο­γί­ες. Έχει εκ­δώ­σει ως τώ­ρα τρεις ποι­η­τι­κές συλ­λο­γές: Εφή­με­ρη στην Πέ­να του Θεού (2014), επι­τέ­λους απο­βί­βα­ση (2018), Στο σώ­μα σου κή­πος (2024). Είναι μέ­λος της Εται­ρί­ας Λο­γο­τε­χνών Θεσ­σα­λο­νί­κης.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου