Σάββατο 16 Ιουνίου 2012

ΚΕΙΜΗΛΙΑ ΘΡΑΚΗΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ


 





Ευαγγέλιο με ασημένιο κάλυμμα. Παρόμοια κατασκευάζονταν στα εργαστήρια της Τρανσυλβανίας τον 17ο αιώνα. Σύμφωνα με την επιγραφή στοίχισε διακόσια γρόσια στον μπογιατζή Χριστόδουλο, που το αφιέρωσε στην εκκλησία του Αγίου Ιωάννη στην Αδριανούπολη, 1759.

            













Αρτοφόριο με διακοσμητικά κρινάνθεμα
 και ημιπολύτιμους λίθους, αφιερωμένο
στον μητροπολιτικό ναό της Αδριανούπολης, 1667


Ευαγγέλιο με κάλυμμα. Η παράσταση της Ανάστασης
πλαισιώνεται από βλαστούς αμπέλου και προτομές Aποστόλων.
Από την Αδριανούπολη, γύρω στο 1687
































Ευαγγέλιο με κάλυμμα. Η εικονογραφική σύνθεση 
κατάγεται από σελίδες τίτλου ελληνικών λειτουργικών 
βιβλίων που τυπώνονταν στη Βενετία. 
Από την Αδριανούπολη, 1676
Ευαγγέλιο κατάκοσμο με χρωματιστούς λίθους, 
άνθινο συρματερό σμάλτο και χυτά πλακίδια, 
με σκηνές του Δωδεκάορτου. Από το χωριό Ευκάρυον 
των Σαράντα Εκκλησιών Ανατολικής Θράκης, 1710.












Μνημειακού μεγέθους ξυλόγλυπτος σταυρός, δεμένος με επίχρυσο συρματερό ασήμι και ημιπολύτιμες πέτρες. Από τα Δαρδανέλλια, 19ος αιώνας.











Χειρόγραφο ευαγγέλιο από περγαμηνή. Από την Αδριανούπολη, 12ος αιώνας.


Η ιστορία των Τριών Παίδων και του Δανιήλ. Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης. Δεύτερο τέταρτο 18ου αιώνα. Την εικόνα διακρίνει η ενδιαφέρουσα οργάνωση των επιμέρους επεισοδίων, η ευφρόσυνη χρωματική κλίμακα και η ακρίβεια στην απόδοση των λεπτομερειών. Στη σύνθεση εντάσσεται το πορτραίτο του γονατιστού αφιερωτή της εικόνας Μισαήλ, μητροπολίτη Διδυμοτείχου, από την Πάτμο.


Χειρόγραφο τετραευαγγέλιο από περγαμηνή με μικρογραφίες ευαγγελιστών και διακοσμητικά επίτιτλα.
 Από την Αδριανούπολη. 14ος αιώνας. Φέρει μεταγενέστερη στάχωση του 18ου αιώνα.


ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΘΡΑΚΗ





           


Η ευρωστία των ελληνικών κοινοτήτων της Ανατολικής Θράκης μαρτυρείται κυρίως από τον 170ν αιώνα και έπειτα, εξαιτίας της ενασχόλησης των μελών τους με το εμπόριο. Η Αίνος «το μεγάλο μουσείο της χριστιανικής τέχνης», η Αδριανούπολη, καθώς και η Γανόχωρα, κέντρο του μοναχισμού της περιοχής έχουν να επιδείξουν, υψηλής ποιότητας τέχνη μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα.














Οστρεοκόσμητα ζωγραφιστά βημόθυρα.
Από τη νήσο Κούταλη, Προποντίδα 19ος αιώνας.



ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΡΩΜΥΛΙΑ


Από τον 17ο αιώνα σε πολλές περιοχές της σημερινής Βουλγαρίας άκμαζαν ελληνικές κοινότητες με σημαντικότερη αυτή στη Φιλιππούπολη (Plovdiv). Στα περίχωρα της πόλης και γύρω από τη Μονή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πετριτζιοτίσσης στο Μπάτσκοβο λειτουργούσαν εργαστήρια αργυροχοΐας. Τα προϊόντα τους ξεχώριζαν για τα συρματερό φυτικό τους διάκοσμο που συχνά συνδυαζόταν με πολύχρωμα σμάλτα και χυτά πλακίδια.















Συγύλλιο του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Κυρίλλου ΣΤ΄ για τη σύσταση ελληνικού σχολείου στη Σινώπη του Πόντου. 1817

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου