Παρασκευή 7 Μαρτίου 2014

"Οι εξελίξεις στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην περιοχή μας"-Από την κοινή συνέντευξη τύπου της Λαϊκής Συσπείρωσης Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και δήμων Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης









                                                                          Αλεξανδρούπολη      28.2.2014

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ  ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΑΜΘ

Στην κοινή συνέντευξη τύπου τις θέσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης παρουσίασαν:
Ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Τρέλλης Χρήστος
Ο υποψήφιος Αντιπερειφερειάρχης Βλισίδης Αναστάσιος
Ο υποψήφιος Δήμαρχος Αλεξ/πολης Δευτεραίος Σάββας
Ο υποψήφιος Δήμαρχος Κομοτηνής Φακιρίδης Νικόλαος


(Σας αποστέλλουμε αποσπάσματα από τη συνέντευξη τύπου.)

1. ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ

Η συζήτηση  για τα απορρίμματα, διεξάγεται σε συνθήκες οξυμένης καπιταλιστικής κρίσης, όπου οι εργαζόμενοι, δοκιμάζονται σκληρά από τις συνέπειες της και την κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης.
Η Διαχείριση των Απορριμμάτων αποτελεί σήμερα:
• Σοβαρή απειλή για τη δημόσια υγεία καθώς και για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων στην καθαριότητα.
Παράγοντα συνεχούς υποβάθμισης του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής που θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο, με τις διάφορες μεθοδεύσεις για την επιβολή της, επικίνδυνης για το περιβάλλον και για την υγεία, καύσης.
Πόλο προσέλκυσης του μεγάλου κεφαλαίου για επενδύσεις με κριτήριο την μεγιστοποίηση των κερδών του και όχι την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Πεδίο επέκτασης των ιδιωτικοποιήσεων.
Απόδειξη για όλα αυτά, είναι μια σειρά νόμοι που έχουν ψηφισθεί τα τελευταία χρόνια, από όλες τις Κυβερνήσεις.
Όλο αυτό το δίκτυο νόμων, διευκολύνουν και επιταχύνουν, στο όνομα της ψευδεπίγραφης «Πράσινης Ανάπτυξης», την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων από το κεφάλαιο, σε βάρος της δημόσιας υγείας και του πενιχρού, συνεχώς απομειούμενου εισοδήματος της λαϊκής οικογένειας.
Χρησιμοποιείται,  η διαχείριση των απορριμμάτων για παραπέρα επιβάρυνση του λαού, στη λογική της «ανταποδοτικότητας» και του «αντικινήτρου», που ξεκάθαρα ομολογείται στο Δελτίο τύπου του Περιφερειάρχη για την Ένταξη της μονάδας επεξεργασίας Στερεών Αποβλήτων στην Αλεξανδρούπολη με την διαδικασία ΣΔΙΤ.
Στο ζήτημα λοιπόν των απορριμμάτων και γενικότερα του περιβάλλοντος, έχουν διαμορφωθεί δύο εντελώς διαφορετικές αντιλήψεις που συγκρούονται μεταξύ τους και είναι ιδιαίτερα εμφανείς σήμερα: Αλλιώς αντιλαμβάνεται την έννοια της διαχείρισης των απορριμμάτων ο κόσμος του μόχθου, της δουλειάς, της δημιουργίας και του πολιτισμού και με εντελώς διαφορετικό τρόπο συμπεριφέρονται απέναντί του, με τις πολιτικές που υλοποιούν, οι κυρίαρχες δυνάμεις, το πολυεθνικό κεφάλαιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), οι κυβερνήσεις που τις εκφράζουν και ολόκληρο το σύστημα που τις υπηρετεί, μαζί και η ευθυγραμμισμένη τοπική Καλλικρατική Διοίκηση και της περιοχής μας, Δημοτική ή Περιφερειακή, ανεξαρτήτως κομματικής απόχρωσης.
Οι πρώτοι, όλο και πιο πολύ συνειδητοποιούν ότι αυτό που ονομάζεται περιβάλλον, δηλαδή ο άμεσος αλλά και ο ευρύτερος χώρος όπου εργάζονται, δημιουργούν, ονειρεύονται, ξεκουράζονται, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και φροντίδα. Χρειάζεται την βοήθεια τους για την υπεράσπιση του, για την προστασία του και την αναβάθμισή του.
Οι δεύτεροι, παρά τις κατά καιρούς «ρηξικέλευθες» δηλώσεις, «διαβεβαιώσεις» και «δεσμεύσεις», με τη δράση τους αποκαλύπτουν ότι το περιβάλλον δεν είναι τίποτα παραπάνω γι’ αυτούς, παρά: Η πηγή (κάθε άλλο παρά ανεξάντλητη) άντλησης και καταλήστευσης φυσικών πόρων. Ο φυσικός χώρος όπου ασκούν την ανεξέλεγκτη δραστηριότητά τους. Ο ιδιαίτερα επικερδής τομέας παραγωγικών επενδύσεων, μόνο για τους ίδιους.

Τα απορρίμματα παρά το ότι είναι πια περιττά για τον «παραγωγό» τους,  αυτό δε σημαίνει ότι είναι άχρηστα, ότι πρέπει να οδηγηθούν σε συνολική καταστροφή και εξαφάνιση. Η ανάκτηση χρήσιμων συστατικών, στο μέγιστο βαθμό που το επιτρέπει το επίπεδο της τεχνολογίας και της οικονομίας είναι κρίσιμο ζήτημα για το λεγόμενο «δημόσιο συμφέρον», για τα λαϊκά συμφέροντα.
Αυτές τις μέρες βρίσκετε σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για το έργο «Κατασκευή Επεξεργασίας Απορρίμμάτων (ΜΕΑ) Δήμου Αλεξ/πολης της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας Θράκης».
Είναι  ένα έργο μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξης Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα), που η συγκυβέρνηση του μαύρου μετώπου με την συνενοχή  του Περιφερειάρχη και του Δήμαρχου Αλεξ/πολης  παραδίνετε σε επιχειρηματικούς Ομίλους  και μετατρέπουν την Τoπική Διοίκηση σε Ανώνυμη Εταιρεία. Στην περίληψη της διακήρυξης αναφέρετε: «….η αναθέτουσα αρχή θα συμμετέχει στην χρηματοδότηση του κόστους παραγωγής με την καταβολή ποσού που θα ανέρχεται ποσοστιαία από 40% έως και 60% της κατασκευαστικής αξίας του έργου, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), και το οποίο θα προέρχεται από Κοινοτική ή και Εθνική χρηματοδότηση…….»
Όταν αποφασίστηκε στην Διυπουργική Επιτροπή (4.10.2013) η κατασκευή του ΜΕΑ από τον Υπουργό κ. Χατζηδάκη δηλώθηκε «…. αντίστοιχα, το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι συνολικού προϋπολογισμού 130 εκατομμυρίων ευρώ.  Η συμφωνία με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι πως θα τροποποιηθεί ο περιφερειακός σχεδιασμός, έτσι ώστε τελικώς το έργο αυτό, το οποίο θα κατασκευαστεί κοντά στην Αλεξανδρούπολη, να καλύπτει το σύνολο της Περιφέρειας».
Στη συνέντευξη τύπου με θέμα την κατασκευή στην Αλεξανδρούπολη της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης  που παραχώρησε ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, κ. Ευάγγελος Λαμπάκης, την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου  τόνισε: «Μετά την υπογραφή των έξι υπουργών στη Διυπουργική Επιτροπή στις 4 Οκτωβρίου, όπου ομόφωνα αποφάσισαν, παρουσία του Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ, κ. Άρη Γιαννακίδη, του Προέδρου της ΔΙΑΜΑΘ, κ. Κυριάκου Χαρακίρη, και εμού ως Δημάρχου του Δήμου Αλεξανδρούπολης, να συνυπογράψουν το πρακτικό με το οποίο δόθηκε το «πράσινο φως» για την κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων στο Δήμο Αλεξανδρούπολης…..»
Από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Άρης Γιαννακίδης, δήλωσε: «Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Χατζηδάκη, για την αμεσότητα ικανοποίησης του αιτήματός μας για τον περιφερειακό σχεδιασμό της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Η χρηματοδότηση και η ένταξη του συγκεκριμένου έργου, της μονάδας επεξεργασίας και διαχείρισης απορριμμάτων, είναι καταλυτικό και καθοριστικό για την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος».
Αυτές οι κυνικές ομολογίες του Περιφερειάρχη φανερώνουν τελικά το λόγο που το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν συζήτησε και δεν ψήφισε ποτέ τους όρους της περιβαλλοντικής μελέτης για την διαχείριση των απορριμμάτων στην περιφέρειά μας, του Ο.Ε.Δ.Α. δυτικού τομέα, γιατί ποτέ δεν το έφερε στο ΠΣ η διοίκηση της Περιφέρειας.
Θυμίζουμε όταν το θέμα ήρθε για πρώτη φορά στο Περιφερειακό Συμβούλιο (15η Συνεδρίαση 28-7-2011), αναβλήθηκε η συζήτηση καθότι για τον  Ο.Ε.Δ.Α. Δυτικού τομέα (περιοχή ανάμεσα στα χωριά Γέροντα και Ξεριάς ΠΕ Καβάλας), υπήρχαν αντιδράσεις από τον Δήμο Νέστου και τους κατοίκους της περιοχής εγκατάστασης της μονάδας. Στη συνέχεια, στη 17η συνεδρίαση (05-09-2011),  ήρθε ξανά το θέμα (Νο 4) της διαχείρισης των απορριμμάτων αλλά μόνο για ενημέρωση.
Από τότε μέχρι την πρόσφατη εξέλιξη δεν ήρθε τίποτε σχετικό στο ΠΣ, παρ’ όλες τις προφορικές αλλά και γραπτές αναφορές που κάναμε (επερώτηση μας προς τον κ. Περιφερειάρχη δια του προέδρου του ΠΣ στις 30 Μαϊ. 12). Και μόνο μετά από αίτημα που καταθέσαμε σαν Λαϊκή Συσπείρωση στις 23.10.2013 ήρθε για συζήτηση πρό ημερήσιας διάταξης στην συνεδρίαση του Π.Σ. στις 27.10.2013.    
Είναι φανερό ότι η Μονάδα  που θα κατασκευαστεί είναι  για επεξεργασία  150 χιλ. τόνων απορριμμάτων, των Π.Ε. Έβρου και Ροδόπης, θα λειτουργήσει για τις ανάγκες του συνόλου της Περιφέρειας,  που σημαίνει  επεξεργασία υπερδιπλάσιων ποσοτήτων (350 χιλ. τόννους)  απορριμμάτων που δεν προβλέπεται στην ΜΠΕ με βαρύτατες περιβαλλοντικές συνέπειες για τους κατοίκους της Αλεξ/πολης.
Δεν αποκλείει την επεξεργασία των απορριμμάτων με καύση, μιας και ο  «Νόμος-Πλαίσιο για τα Απόβλητα», που εγκρίθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 23 Μάρτη του 2011, αποτελεί ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 2008/98/ΕΚ, σύμφωνα με την οποία η καύση αναβαθμίζεται στην πενταβάθμια κλίμακα της διαχείρισης απορριμμάτων (από την 4η στην 5η θέση) αν πετυχαίνει ένα βαθμό ενεργειακής αξιοποίησης π.χ. για τηλεθέρμανση.
Στην περίληψη της Προκήρυξης του Διαγωνισμού για τον ΜΕΑ της Αλεξ/πολης αναφέρετε: «….διευκρινίζετε ότι η αναθέτουσα αρχή δεν προκρίνει την χρήση συγκεκριμένης τεχνολογίας επεξεργασίας. Κατά την παρούσα φάση η συνολική ετήσια ποσότητα των προς διαχείριση απορριμμάτων εκτιμάτε σε περίπου 155.000 τόνους….»

Με αυτόν τον τρόπο Κυβέρνηση και Περιφερειακή - Τοπική Διοίκηση στηρίζουν τις μεθοδεύσεις τους για ιδιωτικοποίηση του τομέα διαχείρισης των απορριμμάτων και την επιβολή της επικίνδυνης για την υγεία και το περιβάλλον καύσης (σε συνδυασμό με τη μέθοδο της βιολογικής ξήρανσης), σε όφελος ελάχιστων μονοπωλιακών ομίλων που την προωθούν και θα μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους σε βάρος της λαϊκής οικογένειας, η οποία θα υποχρεωθεί να πληρώνει πολλαπλάσια ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας. Γεγονός που επιβεβαίωσε στη συνέντευξή του ο Περιφερειάρχης, δηλώνοντας ότι μεταφέρεται η οικονομική επιβάρυνση στου χρήστες.
Στον τομέα της αποκομιδής Σύμμεικτων Αποβλήτων (ΣΑ) με τους ΣΜΑ που έχετε υλοποιήσει (13 από τους 15 που προβλέπονται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων), όπως αυτά αναφέρονται στο έγγραφο με αρ. πρωτ. 2369/27-11-2013 της Γεν. Δ/νσης Προγρ/μου Περ/ντος & Υπ/μων, πάσχουν από πλευράς σοβαρών ελλείψεων υποδομών (πυροπροστασία, πλυντήριο οχημάτων, επεξεργασία υγρών αποβλήτων) και συνθηκών εργασίας (ερμάρια, αποδυτήρια, εγκαταστάσεις υγιεινής, εξαερισμός) και δεν γνωρίζουμε αν οι Δήμοι της περιοχής, έχουν αποκτήσει την απαιτούμενη άδεια για τη συλλογή και μεταφορά των απορριμμάτων τους.
Οι Χώροι Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ) εξακολουθούν να ρυπαίνουν και θα συνεχισθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμη, αν κρίνουμε από τον εξοπλισμό που έχετε προμηθευτεί, όπως διαπιστώνουμε από το ίδιο παραπάνω έγγραφο της . Δ/νσης Προγρ/μου Περ/ντος & Υπ/μων (6 πρέσες δεματοποίησης).
Το πρόγραμμα ανακύκλωσης με Διαλογή στην Πηγή και την δημιουργία έξι (6) Κέντρων  Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (Κ.Δ.Α.Υ.), σύμφωνα με το σχεδιασμό σας, (έχετε υλοποιήσει (?), όπως λέτε στο έγγραφό της αρμόδιας υπηρεσίας  4), που θα έπρεπε να είναι στην προτεραιότητα χωλαίνει, με ευθύνη και των δημοτικών αρχών στο πλαίσιο εκχώρησης του συναφούς αντικειμένου στην «Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης και Ανακύκλωσης Α.Ε.» (Ε.Ε.Α.Α. ΑΕ). Δεν είναι στις προθέσεις σας να το προωθήσετε, όπως φαίνεται από την «ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ Α’ ΦΑΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ», με την προώθηση της καύσης.
Δεν είχαμε ούτε έχουμε καμιά αυταπάτη για την στάση των αρχόντων της  Τοπικής Διοίκησης. Συμφωνούν με την  πολιτική που υπηρετεί τα μεγάλα συμφέροντα σε βάρος του λαού,  που εφαρμόζει  η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι ελληνικές κυβερνήσεις και στηρίζουν οι δυνάμεις του ευρωμονόδρομου. Οι Περιφερειάρχες και οι Δήμαρχοι που εφαρμόζουν αυτές τις πολιτικές, όσο και αν φαίνεται ότι δείχνουν ενδιαφέρον για το μεγάλο αυτό πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων,  έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα λαϊκά συμφέροντα
Είναι φανερό πλέον ότι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι  με τον «Καλλικράτη», έγιναν κρατικοί μηχανισμοί προώθησης και υλοποίησης της πολιτικής της Ε.Ε., υποταγμένοι πλήρως στους στόχους των επιχειρηματικών Ομίλων.
Η πολιτική της ΕΕ - που θεωρείται φιλοπεριβαλλοντική – εφαρμόζει την πολιτική:
«Ο ρυπαίνων πληρώνει», που σημαίνει καμία πρόληψη, ανεξέλεγκτη ρύπανση από το μεγάλο κεφάλαιο  και έπειτα το κόστος μετακυλύετε στα λαϊκά στρώματα.
«Εμπόριο ρύπων» που σημαίνει ότι μια χώρα (οι επιχειρηματικοί όμιλοι) ρυπαίνει και  αγοράζει «δικαιώματα» ρύπανσης από κάποια άλλη.
Για το τεράστιο αυτό θέμα η «Λαϊκή Συσπείρωση» συνεχίζει αταλάντευτα να προβάλλει και να στηρίζει σε όλα τα επίπεδα τις θέσεις της με γνώμονα τα συμφέροντα της εργατικής τάξης και  των άλλων λαϊκών στρωμάτων.
Η Λαϊκή Συσπείρωση  επισημαίνει ότι όσο το κοινωνικοπολιτικό σύστημα αποβλέπει στην ενίσχυση των κερδών της ολιγαρχίας, όσο ως μέγιστη περιβαλλοντική αρχή θα παραμένει το δικαίωμα του κεφαλαιοκράτη να ρυπαίνει με αντάλλαγμα ένα πρόστιμο που συνήθως δεν εισπράττεται, μόνο προσωρινές βελτιώσεις μπορούν να επιτευχθούν. Όπως και στα άλλα προβλήματα της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων, έτσι και στο πρόβλημα της ορθολογικής διαχείρισης των αποβλήτων, ολοκληρωμένη και μακροπρόθεσμα λύση, με σεβασμό στο περιβάλλον, στην υγεία, στους φυσικούς πόρους, στο λαϊκό εισόδημα, μόνο στο πλαίσιο ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης με λαϊκή εξουσία και οικονομία μπορεί να εξασφαλιστεί.

2. ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΊΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ

1. Η << ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ>> δίνει ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) στην περιοχή μας και γενικότερα σε όλη τη χώρα, καθώς είναι στενά δεμένος με τους όρους διαβίωσης της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων. Η κατάσταση, όπως είναι σήμερα έχει σημαντικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, στο περιβάλλον, στο σύνολο των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων του υπόψη τομέα και στο πενιχρό εισόδημα, όσο απόμεινε, της λαϊκής οικογένειας.
2. Παίρνουμε επίσης υπόψη, ότι το ευρωενωσιακό κεφάλαιο και το πολιτικό του προσωπικό δίνουν ιδιαίτερο βάρος, σε περίοδο όξυνσης της καπιταλιστικής κρίσης και έντασης του ενδομονοπωλιακού ανταγωνισμού, στη διαχείριση των αποβλήτων ως "πόρων" που προσφέρονται για την αποδοτική, για το κεφάλαιο, επένδυση μέρους των συσσωρευμένων κερδών. Τα πρόσφατα κοινοτικά έγγραφα: "Χάρτης Πορείας για μια αποδοτική, από πλευράς πόρων, Ευρώπη", "Πράσινη Βίβλος για τα πλαστικά απόβλητα", Πρόταση της Επιτροπής για το 7ο Πρόγραμμα Δράσης για το Περιβάλλον, προς αυτή την κατεύθυνση προσανατολίζουν τη διαχείριση των αποβλήτων. Είναι η ίδια κατεύθυνση προς την οποία συμπίπτουν Κυβέρνηση και Περιφέρεια ΑΜ-Θ υπηρετώντας από κοινού τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων του κλάδου.
3. Στο πλαίσιο αυτό Η << ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ>> παρακολουθεί από κοντά όλες τις εξελίξεις, διατυπώνει την κριτική και τις θέσεις της, και θα παρέμβει με συγκεκριμένες δράσεις για την απόκρουση των αντιλαϊκών περιφερειακών σχεδίων διαχείρισης των ΑΣΑ, που ως βασικούς άξονες έχουν: Την καθολική, μέσω των ΣΔΙΤ, ιδιωτικοποίηση της επεξεργασίας και της υγειονομικής ταφής των ΑΣΑ, την επιλογή επικίνδυνων για το περιβάλλον και την υγεία μεθόδων με άξονα τη μεγιστοποίηση των σύμμεικτων απορριμμάτων και προοπτική την καύση τους, τη μετατόπιση του αυξημένου κόστους επεξεργασίας (χάρη και στα υπερκέρδη που θα αποκομίσουν οι 4 - 5 επιχειρηματικοί όμιλοι που μετέχουν στο μοίρασμα της πίτας) στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας, μαζί με το "χαράτσι ταφής", που με βάση το νόμο ισχύει από 1.1.14 ανεξάρτητα από το πότε θα αρχίσει να εισπράττεται.
ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Η <<ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ>>
4. Υπενθυμίζουμε, ότι στον αντίποδα των κατευθύνσεων αυτών η <<ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ>> έχει ενημερώσει τα προηγούμενα χρόνια τα λαϊκά στρώματα ,για την ορθολογική διαχείριση των ΑΣΑ, κι έχει τοποθετηθεί στο Περιφερειακό και τα δημοτικά συμβούλια.
Ο πυρήνας των θέσεων αυτών συνοψίζεται ως εξής:
α. Να διαμορφωθεί χωρίς άλλες καθυστερήσεις νέος εθνικός (κεντρικός) σχεδιασμός και με βάση αυτόν, να καταρτιστούν τα αναθεωρημένα ΠΕΣΔΑ, που θα υλοποιηθούν με κεντρικούς δημόσιους πόρους και με προτεραιότητες όπως:
  • Τον αποκλεισμό της ιδιωτικοποίησης. Την απόλυτη διασφάλιση όλων των εργαζόμενων χωρίς όρους και προϋποθέσεις, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Τη μείωση των παραγόμενων απορριμμάτων, την προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, περιλαμβανομένης και της κομποστοποίησης του οργανικού κλάσματος, σε συνδυασμό με το δραστικό περιορισμό του ρεύματος των σύμμεικτων ΑΣΑ. Την ορθολογική μεταφορά μέσω σταθμών μεταφόρτωσης, περιλαμβανομένης και της θαλάσσιας μεταφοράς των απορριμμάτων.
  • Διαχείριση των επικίνδυνων βιομηχανικών και των ιατρικών αποβλήτων ξεχωριστά από τα αστικά απορρίμματα. Εκπόνηση και άμεση υλοποίηση ολοκληρωμένου εθνικού (κεντρικού) σχεδιασμού για τα επικίνδυνα απόβλητα. Με χωροθέτηση και επιλογή μεθόδων για τις μονάδες επεξεργασίας και τελικής διάθεσής τους με κριτήριο την προστασία της υγείας, του περιβάλλοντος και του λαϊκού εισοδήματος και όχι τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων.
  • Την πλήρη αποκατάσταση των εκατοντάδων μεγάλων ανεξέλεγκτων χωματερών και όχι την απλή επιχωμάτωσή τους, όπως έχει γίνει στις περισσότερες περιπτώσεις.
  • Τη δίκαιη και τεκμηριωμένη χωροθέτηση των σχετικών υποδομών με γνωστά από πριν κριτήρια, που θα παίρνουν υπόψη την ισόρροπη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
β. Ειδικότερα για την ΑΜ-Θ:
Να σταματήσει κάθε διαδικασία για την ανάθεση της κατασκευής και λειτουργίας της μονάδας επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων (ΜΕΑ),στην Αλεξανδρούπολη.
5. Επισημαίνουμε ύστερα από αυτά ότι η επίλυση του προβλήματος της ορθολογικής διαχείρισης των ΑΣΑ, με κριτήριο την ισόρροπη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, δεν είναι θέμα τεχνικό αλλά βαθιά πολιτικό. Πρέπει να γίνει υπόθεση του οργανωμένου, μαζικού, ταξικού κινήματος.
3. ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ

Ο Τομέας της διαχείρισης των απορριμμάτων αποτελεί στρατηγική επιλογή για το κεφάλαιο. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας για να ανταποκριθούμε στις συμβατικές μας υποχρεώσεις προς την Ε.Ε. υπολογίζεται ότι θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις περί τα 8 δις στην επεξεργασία και διαχείριση των απορριμμάτων. Αν σκεφτεί κανείς ότι η επίσημη εμφανιζόμενη συμμετοχή των ιδιωτών στις επενδύσεις είναι 25% ( με γνωστή σε όλους την πρακτική των υπερτιμολογήσεων) και τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει ο κρατικός προϋπολογισμός καταλαβαίνει κανείς πόσο μεγάλο ενδιαφέρον έχει για το κεφάλαιο αυτός ο τομέας.
  10δες ιδιωτικές επιχειρήσεις αποκομιδής απορριμμάτων δραστηριοποιούνται σήμερα, σχεδόν όλες κερδοφόρες με κορωνίδα αυτών την περιβόητη Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης και Ανακύκλωσης, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει με 35% η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτουν μεγάλα μονοπώλια όπως: COCA-COLA, COLGATE, PALMOLIVE (ELLAS), NESTLE ELLAS, PEPSICOHΒΗ, ΦΑΓΕ, ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ κ.λ.π. Παράλληλα με ευθύνη ή χρηματοδότησή της λειτουργούν συνολικά δεκάδες επίσης  Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών. Οι ιδιωτικοποίσεις της διαχείρισης των απορριμμάτων προχωρούν σε όλη σχεδόν την Ελλάδα, με κονταροχτυπήματα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, που παίρνουν τη δουλειά μέσω ΣΔΙΤ για 27 χρόνια, μαζί με τις παχυλές επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και τα ανταποδοτικά τέλη, που θα πολλαπλασιαστούν στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας.
Οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται δεν αποτελούν λόγο για πανηγυρισμούς σε σχέση με την αντιμετώπιση του εκρηκτικού προβλήματος της ανεργίας, ενώ το μεροκάματο των εργατών, οι όροι εργασίας τους  καθορίζονται από μια σειρά αντεργατικούς νόμους που έχουν ψηφιστεί τα τελευταία χρόνια και έχουν οδηγήσει τους εργαζόμενους στην εξαθλίωση.
Άλλωστε στους ΟΤΑ βρήκαν την εφαρμογή τους όλες οι ελαστικές μορφές απασχόλησης (μόνιμοι, αορίστου, 4ωρίτες, 2μηνίτες, 8μηνίτες, δελτία παροχής υπηρεσιών κ.λ.π.
Εκτός από τους 2234 σχολικούς φύλακες που είναι σε διαθεσιμότητα και τους 3000 περίπου δημοτικούς αστυνόμους στο «στόχαστρο» έχουν μπει επίσης σύμφωνα με δημοσιεύματα 29 δημοτικές επιχειρήσεις, που απασχολούν συνολικά 2.000 υπαλλήλους.
Και βέβαια πέρα από τις διαθεσιμότητες - απολύσεις οι βασικοί στόχοι της κυβέρνησης είναι η αντικατάσταση της σταθερής και μόνιμης δουλειάς από ελαστικές εργασιακές σχέσεις, περιορισμένης διάρκειας, με μισθό 427 μέχρι 25 χρονών και 490 για πάνω από 25 χρονών.
Αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα των προωθούμενων αναδιαρθρώσεων αυτά της φύλαξη σχολείων και κτιρίων, που μετά τις διαθεσιμότητες των σχολικών φυλάκων καλύπτονται από πεντάμηνους εργαζόμενους με τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, αλλά και της προώθησης της λογικής ίδρυσης ΚΟΙΝΣΕΠ
Η διαδημοτική κινητικότητα, που ξεκινάει το αμέσως επόμενο διάστημα, με “εθελούσια” μάλιστα διαδικασία, υπηρετεί τους αντεργατικούς σχεδιασμούς κυβέρνησης και κεφαλαίου. Απολύσεις, αλλαγή εργασιακών σχέσεων, ξεσπίτωμα του μεγαλύτερου μέρους του πλεονάζοντος προσωπικού των δήμων.
Δεν μπορούμε να μένουμε αδιάφοροι για τα προβλήματα αυτά, που αφορούν αρκετές λαϊκές οικογένειες. Να μην μας διαφύγει ότι εκτός από τους μόνιμους, τα προβλήματα αυτά είναι τεράστια τους χιλιάδες συμβασιούχους και πενταμηνήτες εργαζόμενους, που έχουμε δίπλα μας.
Μαζί με όλα τα παραπάνω υπάρχουν και τα ζητήματα που αφορούν την καθημερινή υγεία, ασφάλεια και τους κινδύνους των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς, ζητήματα τα οποία διαχρονικά Κυβερνήσεις, Δημαρχιακές Διοικήσεις και Κυβερνητικές και εργοδοτικές πλειοψηφικές ηγεσίες τα έχουν αντιμετωπίσει κάθε φορά με βάση την προσωπική ευθύνη του εργαζόμενου και την κακή στιγμή. Είναι εκατοντάδες τα εργατικά ατυχήματα πολλές φορές θανατηφόρα λόγω έλλειψης μέτρων προστασίας και κακής συντήρησης μηχανημάτων και οχημάτων. Στατιστικά οι εργαζόμενοι στις υπηρεσίες καθαριότητας είναι πρώτοι σε ποσοστό θνησιμότητας πριν την έξοδο τους στη σύνταξη από όλες τις άλλες κατηγορίες εργαζόμενων και αυτό οφείλεται στα λειψά μέτρα υγιεινής και στην ύπαρξη επίσημα επαγγελματικών ασθενειών στο τον κλάδο. Όλα αυτά, γνωστά στους κυβερνώντες και τις δημοτικές Αρχές εδώ και μια εικοσαετία από μελέτες που είχαν εκπονηθεί και δημοσιοποιηθεί, επιβεβαιώθηκαν και επικαιροποιήθηκαν στο 8ο πανελλαδικό συνέδριο παθολογίας.
Η παραπάνω κατάσταση επιδεινώνεται δραματικά σε Δήμους όπου η διαχείριση των απορριμμάτων έχει δοθεί σε ιδιώτες. Στην προσπάθεια να μεγιστοποιήσουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων τους ποδοπατούν κάθε έννοια εργατικού, ασφαλιστικού, υγειονομικού δικαιώματος καθώς απουσιάζει με ελάχιστες εξαιρέσεις η συνδικαλιστική οργάνωση και κατ επέκταση η ύπαρξη ΣΣΕ κ.λ.π.
Συμπερασματικά οι εργαζόμενοι στο Δήμο, οι άνεργοι, οι φορείς και ο λαός της πόλης πρέπει να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους.
Να αντιπαλέψουν οποιοδήποτε σχέδιο ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης των απορριμάτων και να απαιτήσουν:
1. Καμιά απόλυση, κανένας πλεονάζον εργαζόμενος.
2. Όχι στην ιδιωτιοποίηση τομέων των Δήμων, έξω οι εργολάβοι από την καθαριότητα.
3. Μόνιμη και σταθερή εργασία, μονιμοποίηση όλων και σταμάτημα του θεσμού των εκτάκτων.
4. Κλείσιμο των Δημοτικών Επιχειρήσεων και πέρασμα των εργαζομένων στο Δήμο.
5. Ένταξη και άλλων ειδικοτήτων στα ΒΑΕ και κατάργηση των αρνητικών διατάξεων (ασφάλιστρο) του ισχύοντα νόμου.
6. Μέτρα προστασίας υγιεινής και ασφάλειας στους τόπους δουλειάς, με τη δημιουργία υποδομών στις μονάδες υγείας του κρατικού σώματος γιατρών εργασίας και τεχνικών ασφαλείας και νοσηλευτών.
7. Σύνταξη με πλήρη δικαιώματα στα 30 χρόνια εργασίας, στα 60 για τους άνδρες και στα 55 για τις γυναίκες και στα 55 και 50 αντίστοιχα για τα ΒΑΕ καμιά περικοπή στις επικουρικές συντάξεις και το εφάπαξ.
Οι εργαζόμενοι να έχουμε καθαρό ότι η πολιτική αυτή δεν είναι μονόδρομος, ότι η χρεοκοπία του λαού που θέλουν να επιβάλουν μπορεί να ανατραπεί και να ανοίξει ο δρόμος για μια άλλη πολιτική που θα κοινωνικοποιεί τον πλούτο και τα μέσα παραγωγής θα είναι στην ιδιοκτησία του λαού για να ικανοποιούνται οι σύγχρονες ανάγκες του.


ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου