Πέμπτη 9 Απριλίου 2020

Ο Βασίλης Διαμαντάκης, στέλεχος της ΓΑΙΑΟΣΕ, στην τελευταία υπηρεσιακή παρέμβαση του για τον ξύλινο σιδηροδρομικό σταθμό του Πυθίου, που κρατάει πολύ ψηλά και κυρίως "ζωντανό" το έργο της αποκατάστασης του μνημείου νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς



Μπορεί η συγκυρία του κορωνοϊού να τα επισκιάζει όλα αλλά η ζωή συνεχίζεται και δεν πρέπει να ξεχνάμε υποθέσεις και αιτήματα, όπως αυτό της αποκατάστασης του ξύλινου σιδηροδρομικού σταθμού του Πυθίου Διδυμοτείχου, που στο μεταξύ έχει ανακηρυχθεί μνημείο νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς. Ως στέλεχος της ΓΑΙΑΟΣΕ και με αρμοδιότητα τα ακίνητα του οργανισμού σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα είχε λόγω και του υπηρεσιακού του κύρους και του γνωστικού επιστημονικού του  αντικειμένου να τρέξει τις υπηρεσιακές προτεραιότητες και να φανεί χρήσιμος και για τη γενέτειρα του στο βαθμό που το επέτρεπαν οι συνθήκες. Χρειάστηκε να επιμείνει πολλά χρόνια για να φτάσουμε και στην τελευταία παρέμβαση με την επιστολή που απηύθυνε ο βουλευτής Έβρου της ΝΔ Αναστάσιος Δημοσχάκης προς τους υπουργούς Υποδομών, Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών, Κώστα Καραμανλή, Νίκο Παναγιωτόπουλο και Νίκο Δένδια, ώστε επιτέλους να υπάρχει οριστική ένταξη του έργου, που θα απαιτήσει μια δαπάνη ύψους 500.000 ευρώ! Αν δεν γίνει τώρα, θα έχει χαθεί μια ακόμη ευκαιρία ένταξης και χρηματοδότησης του έργου, που θα πάει στις καλένδες με ορατό πλέον τον κίνδυνο της κατάρρευσης του κτιρίου! Ο Βασίλης Διαμαντάκης πολύ καλά έκανε και απευθύνθηκε στον βουλευτή της πλειοψηφίας, γιατί χωρίς το πράσινο φως από την κυβέρνηση κανένα έργο δεν μπορεί να προχωρήσει. Επίσης άλλος χρόνος για υπηρεσιακές παρεμβάσεις δεν θα υπάρχει, γιατί σε λίγους μήνες συνταξιοδοτείται κι αυτό αναπόφευκτα μειώνει κάθε δυνατότητα επαφής και επιρροής στον οργανισμό.
Ο Βασίλης Διαμαντάκης ήταν καθοριστικός και στη διαμόρφωση του Μνημείου Πεσόντων Γάλλων Στρατιωτών στο σιδηροδρομικό σταθμό του Πυθίου, ώστε ο εορτασμός των 100 χρόνων(1918-2018) από την ανέγερση του να γίνει με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Χωρίς την έγκαιρη χρηματοδότηση από την ΓΑΙΑΟΣΕ η εικόνα θα ήταν εντελώς διαφορετική και βεβαίως με την εθελοντική εργασία κατοίκων του χωριού που ήθελαν να υποδεχθούν και να τιμήσουν τον εκπρόσωπο της Γαλλικής Δημοκρατίας, που είχε καταλυτικό ρόλο στα γεγονότα της εποχής και στην ευόδωση των εθνικών επιδιώξεων. Εδώ θα πρέπει να υπογραμμιστεί ο ρόλος του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΓΑΙΑΟΣΕ Αθανασίου Σχίζα, ο οποίος φρόντισε να ωριμάσει το έργο αλλά δεν ήταν επαρκής ο χρόνος  για την οριστική ένταξη και χρηματοδότηση ενός σημαντικού έργου, που αφορά τη σιδηροδρομική ιστορία της χώρας και το φημισμένο και εμβληματικό τρένο Όριεντ Εξπρές(Orient Express), με το σταθμό του Πυθίου να έχει μια κοσμοπολίτική ατμόσφαιρα με τον σταθμάρχη του να χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης τόσο από τις ελληνικές αρχές όσο και από εκπροσώπους διεθνών οργανισμών, που ήταν μέρος της καθημερινότητας του, ενώ το κτιριακό σύμπλεγμα διέθετε ειδική αίθουσα για τις ανάγκες των σημαντικών ταξιδιωτών(V.I.P.). Στην κυριολεξία υπήρχε ένα δεύτερο χωριό με ξεχωριστό Δημοτικό Σχολείο για τα παιδιά των υπαλλήλων.
Ο αναπαλαιωμένος σιδηροδρομικός σταθμός μαζί με όλα τα κτίρια, που κι αυτά θα πρέπει  να αποκατασταθούν έχει όλες τις προϋποθέσεις να γίνει  ΕΝΑ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΣΥΝΟΡΑΙΚΩΝ ΔΙΑΠΟΛΤΙΣΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ κι εδώ θα πρέπει να συναντηθούν όλες οι δημιουργικές πολιτιστικές και πολιτικές δυνάμεις και να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο πολιτιστικό πόλο, που με την αξιοποίηση-επιτέλους!-του Κάστρου του Καντακουζηνού και σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού σταθμού και τα δρομολόγια στη γραμμή Πύθιο-Ισταμπούλ(Κωνσταντινούπολη), θα φέρουν τους επισκέπτες, που ούτως ή άλλως, χωρίς να κοπιάσει είτε ο οργανισμός είτε η Ελλάδα, έρχονταν ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες για να ταξιδέψουν με το INTER-RAIL με πολύ χαμηλό κόστος, μια δυνατότητα που ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στους νέους των ευρωπαϊκών χωρών!
Ο Βασίλης Διαμαντάκης έκανε αυτό που μπορούσε να κάνει για το αγαπημένο του χωριό κι αυτό είναι κάτι που μετράει στα υπέρ του! Δεν είναι μια προσωπική υποκειμενική αξιολόγηση το παραπάνω σημείωμα. Για το Πύθιο και τους ανθρώπους του έχω γράψει επανειλημμένα κι αυτό θα κάνω πάντα. Η εσωτερική και η εξωτερική διασπορά του χωριού έχει πολλές δυνάμεις, που μπορούν να βοηθήσουν και ήδη το κάνουν. Αυτό όμως θα πρέπει να γίνει πιο οργανωμένα και συστηματικά και προς αυτή την κατεύθυνση Τοπική Κοινότητα Πυθίου και Δήμος Διδυμοτείχου έχουν να κάνουν πολλά πράγματα!
Σταύρος Παπαθανάκης

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, πολιτιστικός σύλλογος πυθίου,
,
,
,
,

ΘΕΜΑ: ΑΝΑΒΙΩΣΗ - ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΤΟΥ ΠΥΘΙΟΥ ΔΙΔ/ΧΟΥ!
Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
Εν μέσω της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού και των οικονομικών επιπτώσεων που θα ακολουθήσουν της τρέχουσας παύσης εμπορικών δραστηριοτήτων, πρέπει να έχουμε το βλέμμα και την προσοχή μας στραμμένη σε έργα που θα βοηθήσουν την Χώρα να ανακάμψει το συντομότερο δυνατό.
Στο πλαίσιο αυτής της οπτικής σας αποστέλλω την παρούσα επιστολή η οποία αφορά στις απαραίτητες ενέργειες που σχετίζονται με την αποκατάσταση-ενεργοποίηση-αναβάθμιση του Σιδηροδρομικού Σταθμού του Πυθίου στον Έβρο!
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός του Πυθίου συνιστά σταθμό εξαιρετικής ιστορικής σημασίας και σπουδαίου αρχιτεκτονικού κάλλους.
Οι ρίζες τους ανάγονται στον 19ο αιώνα, στην εποχή των Ανατολικών Σιδηροδρόμων.
Διέπεται από μοναδική τεχνοτροπία, φέροντας την σφραγίδα της γαλλικής αρχιτεκτονικής και έχει χαρακτηρισθεί ως Μνημείο της Νεώτερης Ιστορίας.
Το σύνολο των παλιών κτιρίων του σιδηροδρομικού σταθμού δημιουργεί ένα αξιόλογο ''αρχιτεκτονικό ψηφιδωτό'', με χαρακτηριστικά που εντοπίζονται σε άλλους σταθμούς της Θράκης, όπως της Αλεξ/πολης και του Διδ/χου αποτελώντας μαρτυρίες της ιστορικής και αρχιτεκτονικής εξέλιξης της περιοχής και της κατασκευής των σιδηροδρομικών σταθμών.
Η σπουδαιότητα του εδράζεται και στην γεωστρατηγική σημασία που φέρει λόγω της τοποθεσίας του.
Ο σιδηροδρομικός σταθμός Πυθίου Έβρου, αποτελεί συγκοινωνιακό κόμβο σύνδεσης Ανατολής-Δύσης.
Είναι ο μοναδικός συνοριακός σιδηροδρομικός σταθμός στα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία καθώς & με λοιπές Χώρες της Ανατολής & με αντίστοιχες της υπερκαυκάσιας περιοχής !
Ο συγκεκριμένος σιδηροδρομικός σταθμός από το 2011 και εντεύθεν, σταμάτησε να εξυπηρετεί επιβατικό κοινό, αλλά λειτουργεί μόνο για την μεταφορά εμπορευμάτων.
Η μείωση του προσωπικού αλλά και των υπηρεσιών, στον συγκεκριμένο σταθμό, προκάλεσε απαξίωση των μεταφορών, οδηγώντας σε οικονομικό τέλμα τόσο το Πύθιο όσο και το Διδυμότειχο, αλλά και όλο τον Νομό!
Επιπλέον υπογραμμίζεται ότι το 2015 είχε τεθεί από την πλευρά της Τουρκίας αίτημα για την επαναλειτουργία του σταθμού, προκειμένου να εξυπηρετεί την μεταφορά τόσο επιβατών όσο και οχημάτων, κάτι που παραμένει ακόμη αναπάντητο.
Η εξυπηρέτηση επιβατών κι οχημάτων προϋποθέτει την ύπαρξη συγκεκριμένων υποδομών, όπως οι ράμπες, οι οποίες σε συνδυασμό με την ήδη αναβαθμισμένη λειτουργία της γραμμής αλλά και με τον σχεδιαζόμενο εκσυγχρονισμό-ηλεκτροκίνηση θα μπορούσε να αναβαθμίσει λειτουργικά τον παροπλισμένο σταθμό και να προσφέρει τα δυνητικά οικονομικά και όχι μόνον οφέλη στην περιοχή.
Ο Σταθμός Ο Σ Ε Πυθίου μπορεί να αποτελέσει άλλη μία Πύλη Εισόδου-Εξόδου για τους επισκέπτες της χώρα μας προς & από την Ανατολή αποσυμφορίζοντας τα οδικά σημεία Εισόδου – Εξόδου Κήπων & Καστανιών, τα οποία μάλιστα δυσλειτουργούν σε σχέση με την γείτονα χώρα.
Συνιστά λοιπόν άμεση ανάγκη να επισκευαστεί ο σταθμός ως προς τις κτιριακές του εγκαταστάσεις και να θωρακισθεί αντιπλημμυρικά, καθώς λόγω τις στατικότητας αλλά και τον αλλεπάλληλων πλημμυρών που έχει δεχτεί είναι εξαιρετικά επιρρεπής.
Η ενεργοποίηση του Σ.Σταθμού απαιτεί εργασίες τόσο ως προς την αναστήλωση-αποκατάσταση του ίδιου του Σταθμού, αλλά παράλληλα υφίστανται κι άλλα δυο σημαντικά σημεία του εγγύς περιβάλλοντος αυτού που ζητούν την προσοχή μας :
1. Έργα Χρωματισμού - συντήρησης της εδώ Γέφυρας του Πυθίου.
2. Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην εδώ όχθη του ποταμού Έβρου με σκοπό τόσο την προστασία των υποδομών του Σταθμού, της Γέφυρας, καθώς & του παρακειμένου ομώνυμου Στρατιωτικού Φυλακίου.
Εφόσον ο Σταθμός καταστεί επαρκής σε επίπεδο υποδομών θα μπορούμε να μιλάμε και για αναβίωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσ/νίκη – Αλεξ/πολη- Διδ/χο- Πύθιο – Μακρά Γέφυρα – Κωνσταντινούπολη, στα χνάρια του παλιού Όριεντ Εξπρες!
Οι γείτονες κινούνται σε αυτό το θέμα - ευτυχώς -με βήματα γοργά και μάλιστα έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα επανέναρξης αυτής της γραμμής και των δρομολογίων..
Παράλληλα μπορεί να καταστεί όπως ζητήθηκε από την απελθούσα Κυβέρνηση αλλά αδιαφόρησε περιφρονητικά σημείο-πέρασμα και για την νέα σιδηροδρομική γραμμή Μπακού-Βιέννη δίνοντας νέο Ευρωπαϊκό & Ανατολικό προορισμό τόσο στους κατοίκους όσο και στα προϊόντα της περιοχής μας!
Η προμελέτη του σταθμού έχει ανατεθεί στη ΓΑΙΑΟΣΕ, & αναμένεται η υλοποίηση έστω & με καθυστέρηση .
Ο ΟΣΕ Α.Ε. διαθέτοντας την απαιτούμενη τεχνική υπηρεσία θα μπορούσε να ολοκληρώσει την μελέτη για την δημοπράτηση του έργου, ώστε να διασφαλισθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα η κτιριακή αποκατάσταση του Σταθμού.
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός του Πυθίου, φέρει ιστορική αλλά και εθνική ταυτότητα όχι μόνο για τον Νομό του Έβρου αλλά και για όλη τη Χώρα.
Θα πρέπει, εν μέσω κρίσης, να συνεχίσουμε τις εργασίες οι οποίες θα βάλουν σε νέα βάση τις υποδομές στην περιοχή και κατ’επέκταση την οικονομική προοπτική του Έβρου!
Στους αρμοδίους Οργανισμούς που κοινοποιείται η παρούσα κοινοβουλευτική ενέργεια παρακαλούνται για τις δικές τους θετικές ενέργειες!

 












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου