Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024

Μια ...κουβέντα του Θωμά Βουγιουκλή για τα Μαθηματικά και τη Μαθηματική Ανάλυση με τον φιλόσοφο Κορνήλιο Καστοριάδη και η αναγκαιότητα καθιέρωσης των ελεύθερων σπουδών στα πανεπιστήμια μας!

Στις 26 Δεκεμβρίου 1997 πέθανε ο μεγάλος Στοχαστής Κορνήλιος Καστοριάδης.
Θ. Βουγιουκλή: Μια κουβεντούλα.
Στις 24 Φεβρουαρίου 1993 ο Κορνήλιος Καστοριάδης αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
(είναι ο μόνος Επίτιμος Διδάκτορας του ΠΤΔΕ μέχρι σήμερα 2020)
Στο τραπέζι που ακολούθησε καθόμουν δίπλα του και συζητήσαμε για τα Μαθηματικά και την κουβεντούλα μας αυτή την έλεγα στα μαθήματά μου, με κάθε ευκαιρία, ως παράδειγμα διεπιστημονικότητας ή εμπλοκής των Μαθηματικών Μοντέλων στις άλλες Επιστήμες.
Μου λέει: «Ξέρεις ότι πριν μερικά χρόνια παρακολούθησα για δύο χρόνια μαθήματα Μαθηματικής Ανάλυσης».
«Γιατί;» Ρωτώ έκπληκτος.
«Διότι ήθελα να δω πως συμπεριφέρεται αυτή η επαναστατική, τότε, επιστήμη και να δω πως επιδρά στη φιλοσοφία!»

Συνεχίσαμε την κουβεντούλα!
Δύο συμπεράσματα όπως εγώ τα προσέλαβα ή τα προσάρμοσα για να τα καταλάβω:
1. Η Μαθηματική Ανάλυση (παράγωγος, ολοκλήρωμα) είναι κλάδος των μαθηματικών που εισήχθη από τους μεγάλους διανοητές Νεύτωνα και Λάιμπνιζ στην προσπάθεια, κατά τη γνώμη μου, να μετατρέψουν την μη ορατή, την απειροελάχιστη, μεταβολή (τη λέμε και … dt!) σε μέγεθος ορατό και μετρήσιμο. Αυτό ήταν επανάσταση διότι η αποδεικτική διαδικασία δεν φαινόταν να είναι … μαθηματικά! Σήμερα βέβαια είναι και όχι μόνο στα μαθηματικά αλλά και στη φιλοσοφία αφού μέχρι και ο Μαρξ έγραψε διδακτικό σύγγραμμα στην Μαθηματική Ανάλυση! Αυτό το ‘μπλέξιμο’ ήθελε να δει πιστεύω ο Καστοριάδης.
2. Μεγάλη μου απορία ήταν γιατί σε αυτή την μεγάλη ηλικία έγινε φοιτητής και τι μπορούμε να διδαχθούμε από την πράξη του αυτή. Προσωπικά έβγαλα το εξής συμπέρασμα και το πρότεινα δε διάφορες περιπτώσεις: Ο σκεπτόμενος άνθρωπος πάντα θέλει να μαθαίνει, άρα γιατί να μη μπορεί να πάει στο Πανεπιστήμιο να παρακολουθήσει συστηματικά μαθήματα για να ξαναμεγαλώσει το μυαλό του; Γιαυτό πρότεινα να υπάρχουν ελεύθερες σπουδές στα πανεπιστήμια που να τις παρακολουθούν όσοι επιθυμούν χωρίς εισαγωγικές-απολυτήριες εξετάσεις, παρουσίες, πιστοποιητικό παρακολούθησης! Φαντάσου μετά από δυο χρόνια να εξέταζαν και να βαθμολογούσαν τον Καστοριάδη στην Ανάλυση!

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου