Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, τον Φεβρουάριο του1945, πριν 80 χρόνια,, που τερμάτισε τα θλιβερά Δεκεμβριανά, άρχισαν να οργανώνονται δειλά-δειλά, οι Κρατικές Υπηρεσίες και η Διοίκηση Θράκης ανασκουμπώθηκε στην επαναλειτουργία των Υπηρεσιών, που κυριολεκτικά είχαν ισοπεδωθεί από την Βουλγάρικη κατοχή.

\

ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

------------------------------------------

Η  ΚΟΜΟΤΗΝΗ  ΣΤΑ  ΔΥΣΚΟΛΑ 


ΧΡΟΝΙΑ

( Μέρος 2ο )

Του Ανέστη Νικολαΐδη

 

Μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, Φεβρ.1945, που τερμάτισε τα θλιβερά Δεκεμβριανά, άρχισαν να οργανώνονται δειλά-δειλά, οι Κρατικές Υπηρεσίες και η Διοίκηση Θράκης ανασκουμπώθηκε στην επαναλειτουργία των Υπηρεσιών, που κυριολεκτικά είχαν ισοπεδωθεί από την Βουλγάρικη κατοχή. Πρώτο μέλημα τα Σχολεία και οι Τηλεπικοινωνίες. Για το δεύτερο η Πολιτεία δημιούργησε 5-6 Περιφερειακές Ταχυδρομικές Σχολές και μεταξύ αυτών και της Θράκης, με έδρα την Κομοτηνή.

Είμαι από την πρώτη σειρά (φουρνιά), που αποφοιτήσαμε και επανδρώσαμε τα Ταχυδρομεία της χώρας. Τεράστιες οι ελλείψεις, σε προσωπικό-όργανα-εγκαταστάσεις. Ο Φορέας Επικοινωνιών τότε ήταν ενιαίος με τα ΤΤΤ (Ταχυδρομεία-Τηλεγραφεία-Τηλεφωνεία), κάτω από μια διοίκηση, σε ξεχωριστές στέγες, όπου δεν υπήρχαν επαρκείς  χώροι στέγασης, με χωριστές επιμέρους αρμοδιότητες.

Η ανόρθωση ξεκινούσε, σχεδόν από μηδενική βάση, γιατί όπως είναι γνωστό, σε δικτατορικά-κατοχικά καθεστώτα, οι πρώτες Υπηρεσίες που υφίστανται τον διωγμό και τον αυστηρό έλεγχο, είναι οι Τηλεπικοινωνίες. Τα δίκτυα-μέσα επικοινωνίας βρισκόταν σε άθλια κατάσταση και γινόταν χειρότερα, με τα σαμποτάζ, στη διάρκεια του εμφυλίου.

Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που μας είχαν, ανάμεσα στα 12-13 μαθήματα, πρωτιά είχε το μάθημα εξάσκησης στη χρήση, στο Σύστημα του ΜΟΡΣ, για τη μετάδοση μηνυμάτων, το οποίο αποδείχθηκε σωτήριο, μια που υπήρχε σχετική υποδομή, με τηλεγραφικές γραμμές. Να θυμίσω ότι, η Τηλεφωνία, πατέρας της οποίας ήταν ο Γκράχαμ Μπέλ (1847-1922), είχε ακριβό κόστος και η διάδοσή της ήταν πολύ περιορισμένη, ιδίως η αστική, καθότι η κατοχή τηλεφώνου στα σπίτια θεωρούνταν προνόμιο για ελάχιστους.

Το βάρος σήκωσε η Τηλεγραφία με τα σήματα, του μεγάλου εφευρέτη Μορς Σάμουελ (1791-1872), που κάλυψε την παγκόσμια αγορά, για δύο αιώνες περίπου. Εκτός από την ενσύρματη τηλεγραφία, επεκτάθηκε στην ασύρματη, (Ασύρματος), για τις ανάγκες των πλοίων, ακόμη και στα  φωτεινά  και οπτικά συστήματα, που μάθαιναν οι πρόσκοποι κλπ.

Το Σύστημα Τηλεγραφίας λειτουργούσε με ελάχιστο ρεύμα υγρής μπαταρίας, είχε το μεγάλο πλεονέκτημα από την ίδια γραμμή να εξυπηρετείται συγχρόνως και η τηλεφωνία, με το λεγόμενο Σύστημα (Simultane). Πολλοί θα θυμούνται ότι, όταν μιλούσαν από υπεραστικούς θαλάμους, αμυδρά ακουγόταν και τα σήματα του Μορς.

Βασικό λοιπόν μάθημα του Μορς, σε καθημερινή επίμονη εξάσκηση, έτσι που οι εξερχόμενοι από τις Σχολές, με μικρή προσαρμογή, ήμασταν έτοιμοι για ανάληψη καθηκόντων. Ο γράφων ευτύχησε και πρόλαβε το Σύστημα. Πεπειραμένοι τηλεγραφητές, χειρίζανε από την έδρα, με το χειριστήριο του Μορς και εμείς ως «λήπτες» ωτακουστές καταγράφαμε τα κείμενα, που είχαν σύντομο τηλεγραφικό χαρακτήρα.

Η δεξιοτεχνία του χειριστή-δάσκαλου- ήταν ο σταθερός καθαρός, ευδιάκριτος χειρισμός του αλφάβητου του Μορς, προπαντός στο αριθμητικό αλφάβητο, το οποίο επαναλαμβανόταν, και ολογράφως γιατί οι αριθμοί μεταφραζόταν σε χρήματα και τα όποια λάθη επέφεραν αυστηρές κυρώσεις. Προς το τέλος του μαθήματος, ο δάσκαλος-τηλεχειριστής, χρονομετρούσε την ταχύτητα και από αυτό ξεχώριζε την ακουστική ικανότητα του ωτολήπτη μαθητή. Για το Τηλέτυπο μόνο για θεωρία μας μιλούσαν, γιατί η φτώχια του κράτους δεν επέτρεπε τέτοιου είδους πολυτέλειες. Εκείνο που θέλω να τονίσω είναι ότι, από τότε η επιστήμη της τεχνολογίας στον Τομέα της Τηλεπικοινωνίας, έδειξε το δρόμο για τις παγκόσμιες ανάγκες και η επαναστατική-ραγδαία εξέλιξή της δεν άργησε να φτάσει στην κινητή Τηλεφωνία. Απίθανη αλματώδη πρόοδο, με όλο και περισσότερα σύγχρονα μέσα, καλύπτει την παγκόσμια αγορά, με εικόνα, γραπτά και ακουστικά μηνύματα.

Το «κινητό», που μέχρι πρότινος ήταν στη φαντασία του ανθρώπου, σήμερα έγινε «συστατικό», της καθημερινής κοινωνίας των ανθρώπων ώστε , ακόμη και στα παιδιά του Δημοτικού να βρίσκεται στο τσεπάκι τους. Τώρα, αν κάνουμε κατάχρηση από υπερβολική χρήση, που ασφαλώς έχει και αρνητικές επιπτώσεις, κυρίως στις μικρές ηλικίες και αυτό μας το έχουν επισημάνει οι επιστήμονες.

Συνεπώς, όσοι δε θέλουν να λάβουν σοβαρά τα μηνύματα, που αφορούν τις συνέπειες για την υγεία, ας αναλάβουν και το βάρος των ευθυνών.-

 

(Συνέχεια στο επόμενο τεύχος)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου