Σάββατο 15 Ιουνίου 2024

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΜΥΝΑΣ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ «ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ»





Κατατέθηκε Ερώτηση από τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής κ. Δημήτρη Μπιάγκη,
κατόπιν συνεργασίας με τον Τομέα Άμυνας, με τίτλο «Μετεγκατάσταση του εργοστασίου των
Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων Α.Β.Ε.Ε.» προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, προκειμένου να αναδείξουμε τις επιβαρυντικές
επιπτώσεις από την κυβερνητική παλινωδία για την απόφαση επιλογής του χώρου
μετεγκατάστασης του εργοστασίου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων Α.Β.Ε.Ε. (ΕΑΣ).
Μέσω της ερώτησης:
α. Συνοψίζονται οι σοβαρές αρνητικές συνέπειες σε ότι αφορά, αφενός στην άσκοπη
οικονομική επιβάρυνση, και αφετέρου στην απαξίωση και υπονόμευση της λειτουργίας και της
προοπτικής ανάπτυξης των ΕΑΣ, κυρίως εξαιτίας της αδικαιολόγητης διετούς χρονικής
καθυστέρησης καθορισμού του Λαυρίου ως χώρου υποδοχής του εργοστασίου, αντί της
Μάνδρας που ήταν η αρχική κυβερνητική επιλογή.
β. Καλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να καταθέσουν στοιχεία για την άσκοπη οικονομική
επιβάρυνση του ελληνικού δημοσίου που αφορούσαν στην εκτέλεση μελετών για την τελικά
ματαιωμένη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ στη Μάνδρα και να τοποθετηθούν αναφορικά με την
προοπτική επαναλειτουργίας των γραμμών παραγωγής βλημάτων μεσαίων και μεγάλων
διαμετρημάτων μετά την εν λόγω μετεγκατάσταση του εργοστασίου στο Λαύριο. Παράλληλα,
αιτείται ενημέρωση ως προς το σχεδιαζόμενο πεδίο συνεργασίας των ΕΑΣ με εταιρείες της
Τσεχίας, καθώς και ως προς τις τυχόν ενέργειες της κυβέρνησης για τη διασφάλιση της
πιστοληπτικής και οικονομικής τους ικανότητας.
Συγκεκριμένα, στην υπόψη ερώτηση αναφέρεται ότι,
Σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη απόφασή του, στις 20 Μαΐου 2024 (συνεδρίαση 284),
το Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων Α.Β.Ε.Ε. (ΕΑΣ)
αποφάσισε ομοφώνως, ότι η μετεγκατάσταση του εργοστασίου του Υμηττού θα γίνει στο
εργοστάσιο της εταιρίας στο Λαύριο. Με αυτή την απόφαση τροποποιήθηκε η από 13
Φεβρουαρίου 2014 προγενέστερη σχετική απόφαση (συνεδρίαση 274), σύμφωνα με
την οποία, χώρος υποδοχής του εργοστασίου Υμηττού θα ήταν το εργοστάσιο της
Μάνδρας.
Η αρχική απόφαση για την μετεγκατάσταση του εργοστασίου των ΕΑΣ στη Μάνδρα και
το κλείσιμο του εργοστασίου του Υμηττού είχε ήδη ληφθεί και ανακοινωθεί στην
διοίκηση των ΕΑΣ με την από 14 Απριλίου 2022 επιστολή του γενικού γραμματέα του
Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικολάου Κουλοχέρη. Και αυτό, σε
αντιδιαστολή με τη διαφορετική άποψη, τόσο του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας
κ. Νικ. Κωστόπουλου (με την από 2 Ιουλίου 2021 επιστολή του στην Deloitte), όσο και
του τέως Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Σταϊκούρα (με τη από 14
Απριλίου 2021 δημόσια δήλωσή του), οι οποίοι αμφότεροι προέκριναν ως
καταλληλότερο χώρο υποδοχής το εργοστάσιο του Λαυρίου.
Συνεπώς, η από πάσης άποψης εύλογη απόφαση μετεγκατάστασης του εργοστασίου
των ΕΑΣ στο Λαύριο καθυστέρησε τρία και πλέον χρόνια από την αντίστοιχη εξαγγελία
του Πρωθυπουργού.
Οι επιβαρυντικές επιπτώσεις από την προχειρότητα και τις λανθασμένες αποφάσεις στο
ζήτημα της μετεγκατάστασης του εργοστασίου των ΕΑΣ και κυρίως από τον χαμένο
χρόνο εξαιτίας της παλινωδίας για την απόφαση επιλογής του χώρου υποδοχής, μεταξύ

2

της 14 ης Απριλίου 2022 (επιστολή κ. Κουλοχέρη) και 20 ης Μαΐου 2024 (ανάκληση της
απόφασης για Μάνδρα), συνοψίζονται ως κάτωθι:
 Από μελετητικές εργασίες για τη μερική μετεγκατάσταση του Υμηττού στη Μάνδρα
που ανατέθηκαν σε διάφορους ιδιωτικούς φορείς από τα ΕΑΣ, το Υπουργείο Εθνικής
Οικονομίας και Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, προέκυψε κόστος που υπερβαίνει τα
3.000.000 ευρώ.
 Σύμφωνα με την σύμβαση ανάθεσης του έργου της μετεγκατάστασης στη Μάνδρα
από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προς το ΤΑΙΠΕΔ, ο συνολικός
προϋπολογισμός ανήλθε σε 18.494.600 ευρώ. Στα πλαίσια αυτής της σύμβασης
ανατέθηκαν σε ιδιωτικούς φορείς τρεις μελέτες (αρχιτεκτονική, στατική και
ηλεκτρομηχανολογική) σημαντικού κόστους, ενώ προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ
διαγωνισμός για την διαμόρφωση των χώρων του εργοστασίου της Μάνδρας,
προϋπολογισμού 7.112.956 ευρώ.
 Αμέσως μετά την επιστολή του κ. Κουλοχέρη, στις 22 Ιουνίου 2022 (συνεδρίαση
218), το ΔΣ των ΕΑΣ ακύρωσε τρείς εξαγωγικές συμβάσεις ύψους 2.641.818 ευρώ,
λόγω και της απόφασης για μετεγκατάσταση μέχρι 31/12/2022, με πρόσθετη
επιβάρυνση 130.842 ευρώ από κατάπτωση εγγυητικών επιστολών.
 Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με την από 3 Οκτωβρίου 2022 απάντηση σε
σχετική ερώτηση του ΠΑΣΟΚ/Κινήματος Αλλαγής (Αρ. 6033/24.6.2022), ανέφερε
προγράμματα προϋπολογισμού 309.854.837 ευρώ, τα οποία είχε πρόθεση να αναθέσει
στα ΕΑΣ. Όμως καμιά ανάθεση δεν πραγματοποιήθηκε, ως απόρροια της απόφασης
του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να κλείσει το εργοστάσιο του
Υμηττού μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022.
Ως εκ των ανωτέρω, η ίδια η πραγματικότητα επιβεβαίωσε τις δημόσιες επισημάνσεις
του ΠΑ.ΣΟ.Κ./Κινήματος Αλλαγής, περί ευκαιριακής, πρόχειρης, άνευ στοιχειώδους
τεκμηρίωσης και επιβλαβούς για το δημόσιο συμφέρον και την εθνική ασφάλεια,
εξαγγελίας και διαδικασίας υλοποίησης της μετεγκατάστασης, ενώ παράλληλα ενίσχυσε
τις ανησυχίες μας ότι, μέσω αυτής, υπήρξε σχεδιασμός να κλείσουν σημαντικές
δραστηριότητες της εταιρίας.
Δεδομένου ότι, η ανακοίνωση για την μετεγκατάσταση των ΕΑΣ από τον Υμηττό
αξιολογήθηκε από την αρχή θετικά από το ΠΑ.ΣΟ.Κ./Κίνημα Αλλαγής, αλλά παράλληλα
εκφράσαμε σοβαρές ανησυχίες για την προχειρότητα του σχεδιασμού, σοβαρές
αντιρρήσεις για το κλείσιμο των γραμμών παραγωγής μεσαίων και μεγάλων
διαμετρημάτων και σοβαρές αμφιβολίες για την καταλληλόλητα και την επάρκεια χώρων
του εργοστασίου της Μάνδρας ως εναλλακτική επιλογή μετεγκατάστασης του
εργοστασίου του Υμηττού,
Δεδομένου ότι, δεν δόθηκαν εξηγήσεις γιατί δεν επιλέχθηκε εξ αρχής ως χώρος
μετεγκατάστασης το εργοστάσιο του Λαυρίου που αποδεδειγμένα πληρούσε όλες τις
απαραίτητες προϋποθέσεις,
Δεδομένου ότι, διαπιστώθηκαν σοβαρά λάθη σε κρίσιμα πρωτογενή στοιχεία των
μελετών μετεγκατάστασης,
Δεδομένου ότι, δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά για μελέτες κ.λπ., από το 2021 και
μέχρι πρόσφατα, για την μετεγκατάσταση στο εργοστάσιο της Μάνδρας αν και ήταν εξ
αρχής προφανές ότι ήταν μια λανθασμένη απόφαση,
Δεδομένου ότι, από την 14 η Απριλίου 2022 και μετά η κυβέρνηση και η διοίκηση των
ΕΑΣ διαπραγματεύονταν με την M.S.M. Export, αναφορικά με τη συνδιαχείριση του
εργοστασίου του Λαυρίου και συνεπώς η απόφαση μετεγκατάστασης στην Μάνδρα και

3

το κλείσιμο των γραμμών παραγωγής μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων
ενδεχομένως αποτελούσε απαίτηση της ξένης εταιρίας,
Δεδομένου ότι, το ΠΑ.ΣΟ.Κ./Κίνημα Αλλαγής ενδιαφέρεται για τη διασφάλιση της
λειτουργίας, την εξυγίανση και την ανάπτυξη της μοναδικής βιομηχανίας πυρομαχικών
στην Ελλάδα, χωρίς μείωση των παραγωγικών της δυνατοτήτων.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Η απόφαση για τη μετεγκατάσταση του εργοστασίου του Υμηττού των ΕΑΣ στο
Λαύριο συμπεριλαμβάνει την επανεγκατάσταση και επαναλειτουργία των γραμμών
παραγωγής μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων, ακόμα και εάν απαιτούνται
συμπληρωματικές επενδύσεις ή πρόκειται απλώς περί απόφασης αποθήκευσης;;
2. Ποιο είναι το συνολικό κόστος των μελετητικών και λοιπών συμβάσεων που έχουν
αναθέσει τα ΕΑΣ., το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ
από τον Απρίλιο του 2021 και μέχρι 31 Μαΐου 2024 σχετικά με την μετεγκατάσταση των
ΕΑΣ;
3. Ποια είναι η αξία της σύμβασης και ποιο το ύψος των μέχρι τώρα πληρωμών από το
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ως αναθέτουσα αρχή) και το ΤΑΙΠΕΔ
(ως εργοδότης) προς την κοινοπραξία S&D Consultants, με έργο υποβολή μελετών
(αρχιτεκτονικής, στατικής και ηλεκτρομηχανολογικής) για τη μετεγκατάσταση στην
Μάνδρα με ημερομηνία παράδοσης 19 Δεκεμβρίου 2023;
4. Το πεδίο συνεργασίας με την M.S.M. Export, εκτός από την ίδρυση της κοινοπραξίας
προς συνεκμετάλλευση των δραστηριοτήτων στο εργοστάσιο του Λαυρίου, σχεδιάζεται
να επεκταθεί και σε άλλους τομείς;
5. Το πεδίο συνεργασίας με εταιρίες της Τσεχίας και την Μ.Ι.Μ.Α. (ως εταιρία που
αντιπροσωπεύει την Τσέχικη βιομηχανία όπλων), προβλέπεται να επεκταθεί και στο
εργοστάσιο του Αιγίου;
6. Έχει ελεγχθεί η οικονομική και πιστοληπτική ικανότητα της M.S.M. Export από την
κυβέρνηση, τη διοίκηση των ΕΑΣ ή από άλλο φορέα, και αν ναι, ποιο είναι το σχετικό
πόρισμα;
7. Τι ακριβώς εξυπηρετεί η επιλογή της κυβέρνησης και της διοίκησης των ΕΑΣ να
επιδιώξουν κοινοπρακτική συνεργασία της ελληνικής εταιρίας με την M.S.M. Export και
όχι με την ίδια την M.S.M.;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου