...μέχρι της ελεύσεως του Χριστού.Του Theodor Birt.
Πόσον διάφορος είναι ο
Αλέξανδρος, όστις αφού εκυρίευσεν εκατοντάδας πόλεων, διέσχισεν ως νικητής την
Ασίαν και έφθασε μέχρι των Ιαμαλαίων, όστις, πράγμα σπουδαιότερον,μετέβαλεν
εντελώς την μορφήν της παγκοσμίου ιστορίας, καθόσον συνέτριψε το δόγμα των
εθνοτήτων,συνέλαβε την έννοιαν της ανθρωπότητος και μετά τόλμης την
επραγματοποίησε, διηύρυνε το κράτος του εις κράτος πολιτών του κόσμου, το
οποίον κατέστησε τα αγαθά του πολιτισμού κτήμα όλων των ανθρώπων. Η
κοσμοκρατορία της Ρώμης, εις την οποίαν εκορυφώθη και ηρέμησεν ολόκληρος η
ανθρωπότης, υπήρξεν απλή απομίμησις εκείνου, το οποίον ηθέλησεν ο Αλέξανδρος.
Τούτο εξυπηρέτησε και τη θρησκείαν. Ούτως ετοιμάσθη η οδός δια τον Χριστόν και
προπαρασκευάσθη δι’ αυτόν το έδαφος επί της γης.
Τας νίκας του Αλεξάνδρου
ηκολούθει κατά πόδας ο παγκόσμιος Ελληνισμός…Αρκεί να αναφέρωμεν μόνον την
αστρονομίαν και την διδασκαλίαν του Χριστιανισμού. Αμφότεροι ήνοιξαν τότε δια
παντός τους ουρανούς, εκάστη κατά διάφορον τρόπον. Και ούτω προσδιορίζονται τα
όρια του θέματος κατά ένα παράδοξον τρόπον:ο Αλέξανδρος είναι η αρχή και ο
Χριστός το τέλος. Από τον έναν υιόν του Θεού εις τον άλλον υιόν Θεού.
Ο Αλέξανδρος έζησε τόσον ολίγον.
Απέθανε 32 ετών, μόλις είχεν συνέλθει εις την ανδρικήν ηλικίαν και μετά μίαν
βασιλείαν 13 ετών. Εκθαμβωτικός ως μια ταχεία αστραπή επί σκοτεινού βάθους,
αναπηδά προ του οδοιπόρου δια να εξαφανισθή. Τόσον αξιοθαύμαστος εφάνη ο
άνθρωπος ούτος εις όλους, εις τους συγχρόνους του και εις τα μεταγενεστέρας
εκατονταετηρίδας, ώστε όχι μόνον παντοίοι μύθοι και θαυμασταί διηγήσεις τον
περιέβαλαν από ενωρίς, αλλά και αυτή επίσης η κυρίως ιστοριογραφία κατέστη
αμέσως λυρική και ήρχισε να εκφράζεται με υπερθετικά οσάκις ωμίλει περί αυτού.
Είναι άνθρωπος εις τον οποίον η
ευφυία και η θέλησις υπήρξαν εξ ίσου ισχυρώς ανεπτυγμέναι και συνδέοντο κατά
βάσιν εις μίαν καταπλήσσουσαν ενεργητικότητα. Η σκέψις του ήτο μεγαλοφυία της
δράσεως.
Ούτω εδημιούργησεν εποχήν υψηλής
μορφής και εχάραξε την μεγάλην γραμμήν δια μέσου των αιώνων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου